Square Foot Gardening Forum
[table bgcolor=#000000 height=275][tr][td]
SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Toplef10SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) 1zd3ho10

Hello Guest!
Welcome to the official Square Foot Gardening Forum.
There's lots to learn here by reading as a guest. However, if you become a member (it's free, ad free and spam-free) you'll have access to our large vermiculite databases, our seed exchange spreadsheets, Mel's Mix calculator, and many more members' pictures in the Gallery. Enjoy.

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) I22gcj10SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) 14dhcg10

[/td][/tr][/table]

Join the forum, it's quick and easy

Square Foot Gardening Forum
[table bgcolor=#000000 height=275][tr][td]
SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Toplef10SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) 1zd3ho10

Hello Guest!
Welcome to the official Square Foot Gardening Forum.
There's lots to learn here by reading as a guest. However, if you become a member (it's free, ad free and spam-free) you'll have access to our large vermiculite databases, our seed exchange spreadsheets, Mel's Mix calculator, and many more members' pictures in the Gallery. Enjoy.

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) I22gcj10SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) 14dhcg10

[/td][/tr][/table]
Square Foot Gardening Forum
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Search
 
 

Display results as :
 

 


Rechercher Advanced Search

Latest topics
» New to SFG and in Virgina
by sanderson Today at 1:38 am

» Bokashi
by sanderson Today at 1:08 am

» Onions. Walk on?
by sanderson Today at 12:46 am

» Compost bins: Open vs. closed
by Scorpio Rising Yesterday at 10:38 am

» Recommended store bought compost - Photos of composts
by sanderson 3/26/2024, 5:56 pm

» 6 metal trellis frames
by docachna 3/25/2024, 4:31 pm

» N & C Midwest: March and April 2024
by Scorpio Rising 3/24/2024, 3:01 pm

» What Have You Picked From Your Garden Today
by OhioGardener 3/24/2024, 1:28 pm

» Senseless Banter...
by OhioGardener 3/23/2024, 6:02 pm

» Joann's fabric bankruptcy
by neefer 3/23/2024, 12:33 am

» New gardener from Santa Fe NM
by CantersVary 3/22/2024, 7:50 pm

» Kiwi's SFG Adventure
by KiwiSFGnewbie 3/22/2024, 5:07 pm

» Heat Mat Temperature Test
by OhioGardener 3/22/2024, 2:09 pm

» Victory Garden Reboot
by Scorpio Rising 3/22/2024, 11:53 am

» Mark's first SFG
by sanderson 3/22/2024, 11:43 am

» Commercial (bagged or bulk) compost question
by Mikesgardn 3/21/2024, 7:09 pm

» Think Spring 2024
by Scorpio Rising 3/20/2024, 10:34 am

» Fire Ring / Round Raised Bed Planter
by sanderson 3/19/2024, 4:51 pm

» Galvanized Fire Ring for Rhubarb Raised Beds?
by OhioGardener 3/18/2024, 10:34 am

» Happy St. Patrick's Day
by Scorpio Rising 3/17/2024, 5:54 pm

» Happy Birthday!!
by Scorpio Rising 3/11/2024, 10:28 am

» What are you eating from your garden today?
by Scorpio Rising 3/10/2024, 8:38 pm

» Why I love Oregano in the garden.
by OhioGardener 3/10/2024, 8:16 am

» Comfrey
by OhioGardener 3/9/2024, 6:07 pm

» Sealing Barrels Flowers Struggling-Need Ideas
by Turan 3/9/2024, 3:09 pm

» Hello again from a slightly different part of Central PA!
by sanderson 3/9/2024, 1:46 pm

» Chicken manure compost
by Oopsiedaisy 3/8/2024, 7:56 pm

» Chinese Broccoli
by sanderson 3/7/2024, 10:28 pm

» Heat Mat Lifespan
by Scorpio Rising 3/7/2024, 9:33 am

» Now is The Time To Take Seed Inventory
by OhioGardener 3/6/2024, 4:36 pm

Google

Search SFG Forum

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

2 posters

Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Riekje 3/2/2010, 6:50 am

Verdraaid...al onze posts weg?? Niet praktisch, zo´n nieuw forum!
avatar
Riekje

Female Posts : 4
Join date : 2010-03-02
Age : 49
Location : Harlingen, The Netherlands

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Oude posts in dit topic

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:44 am

SFG in the Netherlands

[quote=USER]Mijn tuin ligt op noord, maar is redelijk diep. Achterin heb ik dus de hele dag licht/zon. Daar heb ik de sfg dan ook neergezet, met de schutting ten noorden ervan om tegenaan te klimmen. Schaduw in de winter lijkt me niet zo'n ramp, dan groeit er toch niet zoveel. [/quote]



Ja, zo is het bij mij dus ook. In het voorjaar kruipt achterin de zon en langzaam komt het verder de tuin in. Wij hebben onze achtertuin helemaal betegeld, dus volgens mij moet dat verder geen probleem zijn. Hoop ik...Ik heb er wat bakken en potten instaan, maar dat lijkt vrij rommelig.



Het hele systeem met die vierkanten van SFG appelleert ook enorm aan mijn hang naar symmetrie en netheid. (ik heb in mijn woonkamer ook van die ikea kasten met al die vierkanten..>Expedit)



Voor mij is het ook een experiment: Het lijkt me leuk om het zelf te kunnen, groente kweken...maar ook nuttig voor de kinderen (11 en 15) Op één of andere manier raakte ik bij gewone boeken over tuinieren altijd in paniek...het leek zoveel werk en er moest aan zoveel vereisten voldaan worden...



Koop je zaden of plantjes om groente te kweken?
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty oude posts

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:44 am

mroos has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

ik probeer alles uit zaad te kweken, maar de ervaring leert dat vooral tomatenplanten de "headstart" in de kas goed kunnen gebruiken. Als m'n eigen tomatenplanten dus niet groot genoeg zijn naar m'n zin (ik moet het met opkweken in de vensterbank doen Smile), koop ik in mei gewoon een paar in het tuincentrum. Smile
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:45 am

Ulrike has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

Ja, wij hebben het afgelopen jaar ook tomaten gekweekt - gewoon in een bloempot. En natuurlijk doe je wel eens iets fout, maar er zijn toch tomaten aan gekomen! Dat gaf wel een kick.



Ik ben trouwens ook dol op kruiden, ik heb het afgelopen jaar gewoon goedkope potjes met kruiden bij de Aldi weg (basilicum, peterselie en bieslook) in een pot met grond gezet, en alles is heel goed aangeslagen. De kruiden worden wat steviger wegens het buiten staan, maar daar hou ik juist wel van.

Ik denk dat ik dus zeker ook kruiden in mijn SFG ga zetten.

Maar nu moet ik dus eerst even twee bakken hebben.



Hoeveel bakken heb jij trouwens?

en je schrijft over makkelijk spul, butternuts... zijn die echt makkelijk? Ik vind ze namelijk heerlijk, dus dat zou dan ook leuk zijn om te doen.
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:47 am

Ulrike has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

Nou, ik heb een soort plan gemaakt. Met wat ik allemaal moet kopen en doen.



1) Heb jij ook echt vermiculiet gebruikt? Ik las ergens dat het met scherp zand ook kan? Op www.onzeschooltuin.nl , die werken ook volgens de SFG methode - maar ze zeggen dat de vermiculiet die hier verkocht wordt de verkeerde is. Ik kan hier in de buurt wel aan vermiculiet komen (naar het schijnt) maar dat kost 22 euro per 100 liter.





2) Verder dacht ik dus aan twee bakken om mee te beginnen. Maar 32 vakken volmaken is nog niet niks. Als dat betekent dat je meteen 32 soorten groente/kruiden (nou ja, ietsje minder, hier en daar een bloemetje is ook wel leuk) etc. moet kopen dan is het om te beginnen nog best wel een uitgave? Of heb jij dat anders gedaan? Toch meerdere vakken met hetzelfde beplant/bezaaid?





De bakken komen bij ons achter op tegels te staan, zou worteldoek dan wel nut hebben of niet?

Ja, ik ben echt een newbie op het gebied van tuinieren hoor...
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:48 am

mroos has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

haha, het worteldoek houdt dan in elk geval ook het zand in de bak, dat scheelt weer rommel. Ik heb natuurlijk maar 24 vakjes, da's iets minder dan jouw 32. En ik had nog wel het een en ander aan zaad in huis, maar heb ook veel nieuw gekocht. (althans, voor sinterklaas gevraagd en gekregen Smile) De meeste zaden zijn wel een paar jaar houdbaar, dus kun je volgend jaar weer gebruiken, dat scheelt ook. Ik ga wel een aantal dingen in meervoud zaaien. De meeste vruchtgroentes kunnen pas laat de grond in, dus van nu tot zeg maar mei heb je een hoop vakken "over". Daar zaai ik gewoon zoveel mogelijk snelle jongens in, zoals worteltjes en radijs enzo. En de broccoli en bloemkool kunnen maar 1 per vak, dus die plant ik in meerdere vakken. Die vakken ben je dan ook meteen een heel seizoen kwijt, volgens mij. Maar omdat ik met de meeste groente die ik dit jaar ga proberen geen ervaring heb, is het voor mij ook nog uitvinden hoor! Ik heb me wel voorgenomen om alles wat ik doe bij te houden, om te leren voor volgend jaar.



Ik heb wel vermiculiet gehaald, bij de Bouwmaat. Scherp zand zorgt juist voor goede afwatering, terwijl vermiculiet vocht vasthoudt en later weer afgeeft. Lijkt me dus precies de tegenovergestelde werking. Wat niet wil zeggen dat het niet zou werken hoor. Alleen moet je zoners dan wel vaker water geven, denk ik. Maar in ons klimaat is droogte meestal niet het probleem Smile
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:48 am

Ulrike has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

*** De meeste vruchtgroentes kunnen pas laat de grond in, dus van nu tot zeg maar mei heb je een hoop vakken "over". Daar zaai ik gewoon zoveel mogelijk snelle jongens in, zoals worteltjes en radijs enzo. En de broccoli en bloemkool kunnen maar 1 per vak, dus die plant ik in meerdere vakken***



Aha, dat is een goede benadering. Staat natuurlijk ook wel in het boek, maar ja iets lezen en het uitvoeren zijn natuurlijk weer twee dingen.



Dat bijhouden is ook slim. Heb ik gelijk een nuttige bestemming voor een Marjolein Bastin (recepten)boek wat ik nog had liggen - dan gebruik ik dat gewoon als SFG-boek.
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:49 am

mroos has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

Ik kwam een hele mooie Planting Planner-kalender tegen bij het tuincentrum eind vorig jaar, dus die heb ik maar meteen ook ingevuld. Daar staat ook elke maand op wat je bijvoorbeeld zou kunnen zaaien of oogsten, da's altijd leuk. En ik ga proberen een blog bij te houden over mijn vorderingen, maar resultaten uit het verleden hebben aangetoond dat ik van nature niet zo goed ben in bloggen Smile We zien wel waar het schip strandt. Eerst moet het maar eens ophouden met sneeuwen. Ik heb namelijk doperwten die vanaf januari de grond in kunnen volgens het pakje...maar dan is het wel leuk als ik de grond kan zien zeg maar Smile
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:49 am

Ulrike has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

Ha! Mijn man heeft vanochtend een bak voor me gefabriceerd. Hij vond dat ik toch maar beter met éen bak kon beginnen, in plaats van twee...voor het geval het een fiasco wordt. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Smile We kunnen immers op elk moment een bak erbij maken!



Ik heb zojuist zaad besteld bij De Bolster, omdat ik had gehoord dat dit heel sterk materiaal is wat gegarandeerd allemaal opkomt. En het is biologisch, daar hou ik wel van.



Nu ligt er nog steeds sneeuw in de tuin, dus voor vandaag hou ik het hier maar bij. Bovendien moet ik nog aan vermiculiet zien te komen. Maar ik heb vooruitgang geboekt!



Wat ik besteld heb aan zaad is: peterselie, basilicum, radijs, uien, sla, stampeul, tuinboon, wortel, rucola, bieslook, chrysant, dropplant (voor de vlinders), spinazie en paprika.
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:49 am

mroos has made a post in a Topic or a Forum to which you are subscribed.



The message reads as follows:

-----------------------------------------------------------------------

SFG in the Netherlands

Ik denk ook dat je al gauw te hard van stapel loopt, en tegen mei weet je wel of je nog een bak erbij wilt, en dan kun je meteen tomaten planten Smile Vermiculiet heb ik gehaald bij de Bouwmaat, weet niet of jullie die ook in de buurt hebben? Anders verkoopt Vreekens zaden (www.vreekenszaden.nl) het ook, in 100 liter zakken. Het weegt haast niets, dus verzenden zal ook niet erg duur zijn.



Ik heb gisteren pootaardappels besteld, dat lijkt me zo leuk, zelf aardappels kweken! Ben benieuwd of het lukt...



Die dropplanten heb ik ook in de tuin, op de beschrijving stond dat ze ca 40 cm hoog werden, dus ik had ze redelijk voorin de border gezet.... ze werden dus harstikke hoog, wel haast een meter! en ze zaaien zich o-ver-al uit. Maar qua hoogte ben je dus gewaarschuwd, zeker als je ze in zulke rijke grond in de sfg zet, kunnen ze erg hoog worden.
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:50 am

Ulrike Wrote:
Deze week (week 9) bij de Welkoop/Boerenbond: Complete vierkante-meter-tuin voor 9,95....


Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:51 am

PeeVee Wrote:
Hallo, Ook ik ga dit jaar voor het eerst een sfg maken. Ik heb net m'n eerste bak af, met een dichte bodem waar ik wielen onder ga monteren zodat ik hem kan verrijden als tie in de weg staat. Deze bak komt in de buurt van de keuken en daar zullen voornamelijk kruiden in komen. Daarnaast wil ik nog een 120 X 120 bak en twee 60 X 60 bakken. In één 60 X 120 bak komen voornamelijk tomaten en pepers (als die t tenminste willen doen in de buitenlucht), in de andere bakken aardbeien, diverse slasoorten, tuinbonen, erwten, peulen, stambonen (niet te verwarren met stambomen), andijvie, palmkool, paksoi, raapstelen, radijs, spinazie, spruiten, bloemkool, parijse worteltjes, venkel. Nu ik het zo opschrijf klinkt het wel heel veel..... dus misschien loop ik wat hard van stapel (waar jullie al voor waarschuwden). Het lijkt mij trouwens echt een fantastische manier van tuinieren. Dit klinkt gewoon niet moeilijk. Of het resultaat er zal zijn moet natuurlijk nog blijken, maar ik kijk ereg uit naar m'n eerste oogst (van wat dan ook !!) Bij de nieuwe tuin (
http://www.denieuwetuin.be) hebben ze erg leuke aparte groente etc. Ik heb er sla, parijse wortels en pepers besteld. Groet Peter
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:52 am

Ulrike replied to to your post on Square Foot Gardening Foundation - The New Way To Garden to (SFG in the Netherlands) which you are subscribed to.
Ulrike Wrote:
Hallo Peter Klinkt goed! Welkom op dit forum ook, trouwens. Ik ga deze week ook verder met mijn SFG. Ik haal wellicht nog wat bakken bij de Welkoop (zie mijn vorige post hier) - vanaf morgen in de aanbieding. Heb je al eerder getuinierd? Ik niet - nou ja ik heb vorig jaar tomaten in een bloempotten gekweekt en dat is gelukt dus dat geeft de burger moed.
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:53 am

Ulrike Wrote:
Hé, dat is vreemd...Bij de onlinefolder staat het er ook niet bij. Maar als je op de site van Welkoop zoekt kun je de vierkantemetertuintjes wel vinden, want ze zijn genomineerd voor een award. Wel heel vreemd dat die aanbieding dan niet landelijk is.


Mirjam Wrote:

Heb ze gebeld, en ik heb gewoon niet de complete folder gekregen Smile De aanbieding stond in een extra blad wat om de reguliere folder gevouwen had moeten zitten. Ik haal er morgen eentje op Smile
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Ik had de meeste posts nog in m'n inbox staan :)

Post  Mirjam 3/2/2010, 10:55 am

...dus ik dacht, ik plak ze er wel weer even in. De laatste paar reacties van mezelf heb ik niet meer, maar dat mag de pret niet drukken. Nou hebben we in elk geval onze conversatie grotendeels terug Smile

Zal de posts in " any other sfg in europe" er ook weer even inplakken...
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Riekje 3/2/2010, 12:02 pm

Haaaa, geweldig!! Wat goed van je.

Ik vond het al zo jammer dat alle voorgaande posts verdwenen waren.

Ik heb inmiddels mijn eerste SFG af. Eens kijken of ik hier straks een foto kan plaatsen op de site.
avatar
Riekje

Female Posts : 4
Join date : 2010-03-02
Age : 49
Location : Harlingen, The Netherlands

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Mirjam 3/2/2010, 12:11 pm

...ik heb je tuintje vanmiddag al bekeken op je blog...ziet er georganiseerd uit hoor! Ik zal binnenkort ook eens een hele foto maken, niet alleen een hoekje Smile
Mirjam
Mirjam

Female Posts : 151
Join date : 2010-03-02
Age : 53
Location : Assen - The Netherlands

http://mirjamroos.blogspot.com/

Back to top Go down

SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands) Empty Re: SFG in the Netherlands. (Dutch/Nederlands)

Post  Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum